سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی خودرو اسمارت فورتو

معرفی اجمالی

 این مقاله را در سایت خرید و فروش خودرو و نقد و بررسی ماشین لایو کار مطالعه می کنید. برند اسمارت (SMART AUTO) محصول فکر مدیر عامل کمپانی ساعت سازی سواچ سوئیس می باشد که در طی یک تفاهم همکاری با کمپانی مرسدس بنز، در سال 1994 به وجود آمد. شاید بد نیست بدانید که این نام، برگرفته از ابتدای حرف سواچ، مرسدس و کلمه آرت، می باشد. از ابتدا هدف این کمپانی ساخت خودروهای کوچک و کم مصرف بود. نخستین خودروی این کمپانی در سال 1998 با نام اسمارت فورتو عرضه شد که تاکنون بر روی خط تولید این کمپانی قرار گرفته است. خودرو اسمارت فورتو از سال 2006 با وارد شدن به نسل دوم، از نسخه های هیبریدی برخوردار شد. در سال های 2013 و 2016 نیز شاهد ورود نسخه های کوپه و کانورت این خودرو و بیشتر شدن قدرت و تجهیزات آن بودیم. با ما همراه باشید تا با این خودرو جمع و جور آلمانی بیشتر آشنا شویم.

نقد و بررسی خودرو اسمارت فورتو

 

در نگاه اول، چیزی که از خودرو اسمارت فورتو نظرها را به خود جلب می کند، ابعاد بسیار کوچک و جعبه ای شکل آن می باشد. در نمای جلو، ابعاد کاپوت را می بینیم که بسیار کوچک بوده و در زیر آن یک جلوپنجره ای مشبک که لوگوی اسمارت در مرکز آن قرار گرفته، دیده می شود. دو چراغ اصلی نسبت به نسل های گذشته از طول کمتر ولی عرض بیشتری برخوردار می باشند. یک سپر باریک در بخش پایین با دو چراغ مه شکن تعبیه شده اند. به طور کلی، نمای جلوی اسمارت فورتو کمی تهاجمی و اسپرت به نظر می آید. یکی از نکات قابل توجه اسمارت فورتو ترکیب رنگ هایی است که در بدنه آن مشاهده می کنیم که آن را کمی فانتزی نشان می دهد. در نمای پشت، چراغ های مربعی شکل، سپر پلاستیکی و حجم پردازی زیبا به چشم می خورد.

داخل کابین خودرو اسمارت فورتو تنها برای دو نفر سرنشین، فضا دارد. سقف در نسخه کانورتیبل به صورت برقی و دستی قابل باز و بسته شدن بوده ولی در نسخه کوپه، اصلا این قابلیت وجود ندارد. از این رو به علت فضای کم، خرید نسخه کانفورتیبل بسیار قابل اهمیت تر از نسخه کوپه می باشد. متریال به کار رفته داخل کابین نیز باکیفیت بوده اما در برخی از قسمت ها پلاستیک خشک نیز دیده می شود.

خودرو اسمارت فورتو مجهز به یک پیشرانه یک لیتری 3 سیلندر می باشد که قادر است نیرویی معادل 71 اسب بخار و حداکثر گشتاور 91 نیوتن متر تولید و آن را از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته دو کلاچه به چرخ های عقب منتقل نماید. این خودرو 15 ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت این پیشرانه در سیکل شهری، برون جاده ای و ترکیبی به ترتیب 5.1، 3.8 و 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 6 اعلام شده است.

از تجهیزات و امکانات خودرو اسمارت فورتو می توان به کروز کنترل، سیستم مسیریاب ماهواره ای، نمایش لمسی 7 اینچی، سقف پانورامیک، می باشد نمونه ی برقی این خودرو که نیروی محرکه ی آن از طریق باتری تأمین می شود، هم تولید شده است. در نمونه های هیبریدی نسخه 2016 یک باتری لیتیومی 17.6 کیلو وات ساعتی قرار دارد که نسبت به نسل های قبل پیشرفت کرده است.

مزایا و معایب خودرو اسمارت فورتو

مزایا

  • ایمنی بالا
  • کیفیت ساخت عالی
  • مصرف سوخت پایین
  • پارک آسان
  • فرمان پذیری خوب
  • سواری لذت بخش
  • طراحی زیبا
  • ابعاد مناسب برای شهرهای شلوغ
  • معایب

  • بازار دست دوم ضعیف
  • قیمت بسیار بالا
  • خدمات پس از فروش ضعیف
  • فقط برای مصارف درون شهری
  • جمع بندی خودرو اسمارت فورتو

    به علت ابعاد بسیار کوچک خودرو اسمارت فورتو ، حضورش در شهرهای پرتردد بسیار پرطرفدار می باشد. با این خودرو دیگر نگران پیدا کردن جای پارک و یا دورزدن در فضای بسیار کم نخواهید بود. فورتو مانند یک دوست صمیمی و راحت، شما را تا محل کارتان یاری خواهد کرد، بخصوص اگر در شهرهای پرترافیک و شلوغ هستید. این خودرو اگرچه در بازارهای جهانی قیمت اقتصادی دارد. اما در ایران با قیمتی نجومی فروخته می شود. این خودرو به علت خدمات پس از فروش مبهم، قیمت بالا و بازار فروش بسیار محدود و ضعیف، ارزش خرید بالایی در بازار کشورمان ندارد.