سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی خودرو پروتون ایمپین

معرفی اجمالی

 این مقاله را در سایت خرید و فروش خودرو و نقد و بررسی ماشین لایو کار مطالعه می کنید. برند پروتون یک شرکت مالزیایی در صنعت خودروسازی می باشد که در سال 1983 تاسیس شد. یکی از سدان های این شرکت پروتون ایمپین نام دارد که با نام Waja نیز شناخته می شود. خودرو پروتون ایمپین برای نخستین بار در سال 2000 رونمایی شد و تا سال 2008 روی خط این کمپانی قرار داشت. پروتون ایمپین در ایران توسط زاگرس خودرو در سال های 2007 تا 2009 عرضه شد. اما پس از توقف فعالیت این شرکت، عرضه این خودرو در داخل کشور متوقف شد. با ما همراه باشید تا با این خودرو مالزیایی بیشتر آشنا شویم.

نقد و بررسی خودرو پروتون ایمپین

خودرو پروتون ایمپین به علت قدیمی بودن، از طراحی ساده ای برخوردار می باشد. در نمای رو به رو چیزی که توجه زیادی را به خود جلب می کند، دو خط روی کاپوت می باشد که در مرکز جلوپنجره ای به یکدیگر رسیده اند و چهره ی ایمپین را اخمو کرده اند. چراغ های اصلی نیز در راستا و امتداد جلوپنجره ای قرار دارند که دارای دو کاسه داخلی می باشند. در بخش سپر، ورودی های هوای مشکی رنگ و دو چراغ مه شکن در طرفین خودرو تعبیه شده اند که ظاهری لوزی شکل دارند.

 در نمای کنار، حجم پردازی خاصی روی بدنه صورت نگرفته و شاهد بدنه ی صاف و ساده ای هستیم که تنها دو زه خطی بر روی درب ها قرار گرفته اند و قاب مشکی رنگ شیشه ها نیز به چشم می آید. در نمای پشت، صندوق عقب مستطیلی شکل، نوار کرومی براق روی آن، چراغ های نسبتا بزرگ چند ضلعی و آنتن از دیگر اجزای این بخش می باشند. به طور کلی طراحی خودرو پروتون ایمپین ساده و متعلق به دو دهه پیش است که نمی توان انتظار زیادی از آن داشت.

با وارد شدن به داخل کابین خودرو پروتون ایمپین تریم دو رنگ کرمی و طوسی می بینیم که حس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. همچنین طرح چوب به کاررفته در برخی از قسمت ها مانند فرمان و بخش هایی از داشبورد، نمای کلاسیکی را ایجاد کرده است. متریال به کاررفته در داخل کابین با کیفیت بوده و صندلی ها از نوعی روکش پارچه ای برخوردارند که مانع از عرق کردن سرنشینان می شود. در مرکز داشبورد یک نمایشگر چندمنظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده قرار دارد. فضای داخل کابین می تواند به خوبی، پنج سرنشین را در خود جای دهد. صندوق بار نیز از فضای کاملا بزرگی برخوردار است که برای خانواده های 4 الی 5 نفره مناسب می باشد.

خودرو پروتون مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری است که قادر است نیرویی معادل 110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 148 نیوتون متر تولید و آن را از طریق یک جعبه دنده دستی 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید. شتاب صفر تا صد این خودرو 11 ثانیه و حداکثر سرعتی که می تواند به آن برسد 190 کیلومتر بر ساعت می باشد. میزان مصرف سوخت این پیشرانه در سیکل ترکیبی معادل 8 لیتر در هر صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 اعلام شده است. خودرو پروتون ایمپین در سال 2002 توانسته است از موسسه تست تصادفات یورو انکپ تنها سه ستاره ایمنی کسب نماید که از این رو ایمنی آن متوسط ارزیابی می شود.

خودرو پروتون ایمپین از امکانات و تجهیزات نچندان زیادی مانند تنظیم برقی پنجره ها، تنظیم برقی آیینه به همراه ال ای دی، صندلی های جلو مجهز به سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف، روشنایی عقب و جلو مجهز به مه شکن، صندلی راننده با تنظیم دستی، سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی، فرمان سه شاخه اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت، ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان، روکش چرمی می باشد.

مزایا و معایب خودرو پروتون ایمپین

مزایا

  • کابین بی صدا
  • کیفیت خوب متریال
  • فرمان پذیری
  • سواری با کیفیت

معایب

  • بازار دست دوم ضعیف
  • قطعات یدکی کم یاب
  • شتاب کم

نتیجه گیری خودرو پروتون ایمپین

خودرو پروتون ایمپین به عنوان یک خودرو مالزیایی باکیفیت شناخته می شود که از سواری و هندلینگ خوبی برخوردار است و ایمنی آن نیز متوسط ارزیابی می شود اما طراحی آن بسیار قدیمی است. این خودرو در زمان خودش رقبایی همچون مگان، رنو و آوانته را پیش رو داشت. در حال حاضر این خودرو در نمونه های دست دوم به فروش می رسد که از بازار دست دوم داغی، برخوردار نیست و قطعات یدکی آن نیز به ممکن است به سختی یافت شود. به طور کلی به عنوان یک خودرو خانوادگی اقتصادی می توان روی آن حساب باز کرد.